nr 12 (2/2015) kwiecień/czerwiec


numer ilustruje: Jan de Weryha-Wysoczański

spis treści:

intro:
Piotr Lemieszko, Trzy nie(u)dane wiersze miłosne, czyli o montowaniu erotycznego fantazmatu

krytyka:
Henryk Bereza, O kulturze czytania
Ankieta „eleWatora”. Wstęp
Andrzej Turczyński, Czy krytyka literacka to pałuba?
Michał Larek, Przeciw krytyce!
Grzegorz Strumyk, Ciekawość siebie (idzie krytyk z niewoli)
Izabela Pajdała-Kusińska, „Idziesz ze mną? – Gdzie? – W dupę ciemną”
Rafał Gawin, Nerwica natręctw literackich, czyli dlaczego nie nurkuję w masce. Wersja rozszerzona
Anna Nasiłowska, 4-2-3-1 czyli kim być?
Marta Zelwan, O krytyce i krytykach
Ankieta „eleWatora”. Odpowiedzi
Henryk Bereza, Pochwała czytelników
Piotr Michałowski, Depozyt historii literatury
Iwo Zmyślony, Krytyk nic nie może
Krzysztof Maciejewski, Nie ma już linii podziału. O krytyce internetowej
Emilia Walczak, Don’t mess with jelonki
Michał Tabaczyński, Nowa umowa. Krytyka literacka jako instytucja literatury
Adam Mańkowski, Na rozdrożu intuicyjności i zdrowego rozsądku. Spojrzenie na polską krytykę muzyczną
Wojciech Kudyba, Krytyk jako gospodarz
Konrad Zych, Źli inteligenci patrzą na pop, czyli co nam zostało z Munro
Ankieta „eleWatora”. Post factum: próba krajobrazu

proza:
Rafał Skonieczny, Pinczer

poezja:
Krzysztof Gryko, Sęk, Rewers, Sekret, Pokrycie, Synkopa, Spot
Jolanta Nawrot, Wyspa w cudzysłowie, Pogoda ducha, Wniebogłosy, Księżniczka ma kota, biegnie, Dziewczynka kupuje mleko

eKlery:
O grach (planszowych). Z Marcinem Baranem rozmawia Wiktoria Klera

proza:
Dariusz Sypeń, Jednoręki
Marcin Bałczewski, Przyjazd

poezja:
Aleksandra Słowik, Pisane pod kołdrą
Robert Król, Falkowska

epistoły:
Henryk Bereza, Listy do poetów: do Roberta Króla

z Ciężkowic:
Waldemar Bawołek, Święty Benedykcie z Anianu, miej mnie w opiece

z Krakowa:
Tomasz Bohajedyn, Ćma van Gogha

krytyka literacka:
Ewelina Chodakowska, Częsty przypadek (Jakobe Mansztajn, Studium przypadku)
Wiktoria Klera, Suma niespełnień (Marcin Sendecki, Przedmiar robót)
Justyna Kasperek, W negatywie (Ewa Elżbieta Nowakowska, Nareszcie)
Bogdan Nowicki, Agnostyk połykany przez samotnego wilka (Leszek Żuliński, Ostatnia przeprowadzka)
Patryk Nadolny, Hologramy średnio wieczne (Łukasz Kuźniar, Everyman)
Karol Samsel, Wiesława Juszczaka koncepcja poezji (Wiesław Juszczak, Poeta i mit)
Monika Grącka, Gdzie jesteśmy i czy jesteśmy? (Wiktor Pielewin, Batman Apollo)
Alan Sasinowski, Zazdrość bogów (John Banville, Nieskończoności)
Paweł Jasnowski, Oczyszczając pole (Patrick Modiano, Perełka)
Maja Staśko, Jeszcze Polka nie zginęła (Michał Tabaczyński, Legendy ludu polskiego)
Mieczysław Orski, Literackie gry Agnieszki Kłos (Agnieszka Kłos, Gry w Birkenau)
Emilia Walczak, Małgorzata ~ Krystyna (Małgorzata Halber, Najgorszy człowiek na świecie)
Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 6 (Swietłana Aleksijewicz, Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka; Wschód – Zachód. Wiersze z Ukrainy i dla Ukrainy)
Damian Romaniak, Egzorcysta i tajemnica wiary (Kamil Kościelski, Cóż za wspaniały dzień na egzorcyzm… Amerykańskie kino grozy przełomu lat 60. i 70.)
Paweł Orzeł, Przed wojną: Książeczka o kaźni (Leonidas Andrejew, Siedem szubienic (opowiadanie))

nadesłano

muzyka:
Tadeusz Hnat, Jeszcze polski akordeon; później Paweł Mykietyn (Magdalena Bojanowicz & Maciej Frąckiewicz, Satin; Paweł Mykietyn, Chamber Works)
Kamil Sipowicz, Bexa Lala (Bexa lala, Bexa Lala i inni)

stałe felietony:
„esoesy” – ADL, Pierwsze
„poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, Głos w sprawach ważnych, czyli Migotanie gwiazd i przedsionków Anny Grabowskiej
„omsknięcia” – ks. Andrzej Luter, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
„w swoim tempie” – Krzysztof Hoffmann, O niezrozumieniu
„dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Wkłucia
„bez przesady” – Edward Balcerzan, Postczłowiek – to brzmi groźnie

VII Ogólnopolski Konkurs Poetycki „Refleksy”

 

numer można kupić tu: www.wforma.eu
numer jest dostępny jako e-book w formacie pdf oraz jako e-book on-line (www.ibuk.pl)

publikacja ukazała się dzięki współfinansowaniu ze środków Miasta Szczecin oraz wsparciu Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego